Tuesday, July 1, 2008

My Capoeira Time~


Mula berminat dengan capoeira ini sejak March 2006 dan diperkenalkan oleh member rumah aku kat MMU Cyberjaya dulu. Sblm tuh, tak tau langsung beb pasal capoeira ini. And tujuan masuk dlu pon sbb kononnye nak activity point dr MMU. At least kalu masuk pon utk nk kuar peluh jer laaa since dh lame tak bersukan. Badan pon dh kembang semacam jer. My first ginga hamat la buruk dan aku rase nk sepak-sepak jer diri ni. Dh la nak warm-up je hampir 30 minutes. Sakit badan dibuatnye. Tp semakin lame semakin minat pulaks. Dapat pulak cikgu yg best. Member sendiri jer. hehehe. Even x professional, tp gerakkan dia agak memukau gaks laks kan.

Sehingga la July 2006, aku dpt 1st cikgu yang bertauliah, Formado Soldado dr Brasil. Sejak itu, minat semakin mendalam. Byk movement dok belajar walaupon struktur badan mase tuh hamat la kelakar. Soldado ni pon agak friendly, sehinggakan skrang dh mcm adik beradik.

Apa yg menarik pasal capoeira ni, aku hamat tertarik ngan movementnye. Penuh seni dan bebas. Mmg meletihkan tp utk exercise badan, aku rase hamat berbaloi. It is time to challenge the limit for my body. Penuh tipu helah dan aksi aerobatik yg aku rase kalaulah aku leh wat sume tuh, i'll proud of myself.

Best sangat, ada semangat setia kawan, "ache". Secara tak langsung aku sudah ader kawan dr merata tempat termasuklah Brasil, US, Germany, Filipina n Singapore. No racist, suma bole join, black n white, chinese, indian, malay, we all together under the same roof. Even dgn group capoeira yg lain pon tak der persaingan. Maybe that's why, capoeira ni tak der competition kt olimpic coz we all believe on "Ache".

The best part is capoeira la aku jumpa ngan awek aku. haha. Sumtime ktorg ber"roda" bersama. Malu gak org tgk tp peduli haper kan. Aku tak mo membezakan capoeira dgn martial art yg lain, sbb aku percaya, masing-masing ader kelebihan dan kelemahan. Aku join capoeira sbb aku suka seninya. Yes, we have silat but I do not know why aku tak leh nak ngam ngan silat. No offense yerk silat.

Kepada Formado Soldado, Morea, Mousy, Fadinha, Pato, Raiz, Calada, Penna, Arroz, Jathi Boa, Espeto, Jabotti, Meow, Gaspazinho, Ourico, Manha, Estatua, Moranggo and others thanks a lot. Mmg best ber"roda" ngan korang. Tak lupa Boneca, we all miss u. Ache to Prof Fantasma and philippines frenzzzzz.

  • Picture tagged from:
brtrends.blogspot.com
http://www.ebcmalaysia.com


No comments: